Keyword research is het proces waarbij je onderzoek doet naar relevante zoekwoorden die mensen gebruiken bij het zoeken naar informatie, producten of diensten via zoekmachines. Het is een belangrijk onderdeel van SEO optimalisatie omdat je met deze zoekwoorden content kunt creëren die aansluit bij de behoeften van je doelgroep.
Keyword research wordt ook wel zoekwoorden onderzoek genoemd. Het geeft inzicht in de zoektermen die mensen gebruiken om jouw product of dienst te vinden. Ook wordt duidelijk hoe moeilijk het is om op een specifieke zoekterm bovenaan in de zoekmachineresultaten te komen.

Hoe doe je keyword research?
Je kunt de volgende stappen volgen bij het doen van een zoekwoordonderzoek.
- Stap 1: Brainstormen – Stel een lijst samen met woorden die mensen gebruiken bij het zoeken naar jouw product of dienst. Vergeet hierbij niet de zoektermen die gebruikt worden voor het zoeken naar informatie.
- Stap 2: Google Suggest – Begin in het zoekveld van Google met het invoeren van een algemeen zoekwoord dat relevant is voor jouw product of onderwerp. Tijdens het typen toont Google automatisch suggesties op basis van populaire zoekopdrachten van andere gebruikers.
- Stap 3: Keyword tools – Gebruik betaalde tools als Ahrefs, SEMrush en Ubersuggest om relevante zoektermen en het maandelijkse zoekvolume te ontdekken. Ook gratis tools als Google Keyword Planner en Answerthepublic bieden veel informatie over het online zoekgedrag.
- Stap 4: Analyseer huidige ranking – Maak een overzicht van de zoektermen waarop je op dit moment al vindbaar bent. Voeg bij ieder zoekwoord de huidige positie in de zoekresultaten toe en het maandelijks zoekvolume.
- Stap 5: Zoekwoorden clusteren – Groepeer gerelateerde zoekwoorden in clusters. Hierdoor kun je SEO teksten schrijven die aansluiten bij de zoekintentie en een onderwerp zo volledig mogelijk behandelen.