Conversie

Bij online marketing of in e-commerce is er sprake van een conversie wanneer een websitebezoeker een gewenste actie voltooit waar het bedrijf baat bij heeft. Deze actie kan variëren afhankelijk je bedrijfsdoelen en het type website. Bekende voorbeelden van conversies zijn:

  • Het doen van een online aankoop
  • Een contactformulier invullen
  • Een offerte aanvragen
  • Aanmelden voor een nieuwsbrief
  • Een document downloaden (zoals een e-book of brochure)
  • Inschrijven voor een evenement
  • Klikken op een specifieke call-to-action (CTA) knop

Soorten conversie

Er wordt onderscheid gemaakt in twee soorten conversies, namelijk:

  • Harde conversie: acties die direct bijdraagt aan het behalen van omzet, zoals een webshop aankoop of offerteaanvraag.
  • Zachte conversie: acties die indirect bijdragen aan het behalen van omzet, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of het downloaden van een informatie brochure.

Conversiepercentage

Conversie is voor veel bedrijven een belangrijke KPI (key performance indicator). Het wordt gemeten door een percentage van het aantal bezoekers dat converteert ten opzichte van het totaal aantal bezoekers. Je kunt het als volgt berekenen:

Winkelwagen
Scroll naar boven