Click Trough Rate (CTR) is het percentage mensen dat op een zoekresultaat, link of advertentie klikt, ten opzichte van het aantal keer dat deze is getoond.
Het wordt ook wel klikfrequentie of doorklikratio genoemd en is bedoeld om de effectiviteit van een online uiting te meten.
In SEO, maar ook bij online adverteren en email marketing wordt CTR gebruikt om inzicht te krijgen in waar gebruikers het meeste op klikken.

Hoe bereken je de CTR?
De CTR is eenvoudig te berekenen met de volgende formule:
CTR= (aantal klikken / aantal vertoningen) x 100%
Als een pagina in de zoekresultaten van Google bijvoorbeeld 100 keer wordt weergegeven en er 3 klikken zijn, dan is de Click Trough Rate 3%.
Wat is een goede Click Trough Rate?
De Click Trough Rate is sterk afhankelijk van het kanaal en het soort uiting. Belangrijk is om eigen prestaties als meetpunt te gebruiken en van hieruit continu te optimaliseren. Over het algemeen worden de volgende percentages als goede gemiddelde klikfrequenties beschouwd.
- Google Zoeken: 2-5%
- Google Ads: Zoeknetwerk 2-5% en Display Ads 0,6-1%
- Facebook/Meta Ads: 0,9-1,5%
- E-mail marketing: 2-5%
- YouTube advertenties: 2-3%